15 січня відбулося засідання КППС ЗДО "Рушничок", згідно протоколу №2.
Протокол №2






ПРОТОКОЛ
засідання команди психолого-педагогічного супроводу
дітей з особливими освітніми потребами у ДНЗ «Рушничок»
19.09.2023 нар. №1
Присутні:
Жайворонок Т.А. – спеціаліст ІРЦ
Герасимчук О.В. – завідуюча ДНЗ
Голованенко Н.С. - Вихователь – методист
Макарчук М.В. - практичний психолог
Музіченко О.М. - вчитель - логопед,
Пупова В.С. - вчитель – логопед
Василенко М.М.- керівник гуртка ІЗО
Пархоменко М.П. - Вихователь інклюзивної групи «Сказка»
Шкурупій Т.О. - помічник вихователя інклюзивної групи «Сказка»
Балашова Т.О. - Вихователь інклюзивної групи «Калинка»
Апечук М.Ю. - помічник вихователя інклюзивної групи «Калинка»
Канубрікова Т.П. - вихователь інклюзивної групи «Дивоцвіт»
Пупова В.С. - помічник вихователя інклюзивної групи «Дивоцвіт»
Григорова М.І. – старша медична сестра
Повестка дня:
1. Про нормативно-правові акти, що регулюють питання інклюзивного освіти в Україні.
Вихователь-методист
2. Про схвалення Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
Завідуюча ДНЗ
3. Про розподіл обов'язків між членами команди психолого-педагогічного супроводження дитини з особливими освітніми потребами та затвердження плану роботи на 2023/2024 навчальний рік
Вихователь-методист
4. Про обговорення та схвалення індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами на 2023/2024 навчальний рік.
Члени КППЗ ДНЗ
1.СЛУХАЛИ:
Голованенко М.С., вихователя-методиста ДНЗ, яка повідомила, що інклюзивне навчання - це система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на засадах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Дитя з особливими освітніми потребами - це особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту. Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних та соціальних процесів - це і є головне завдання інклюзії. Відповідно до висновку ІРЦ, заяви батьків, із 18 вересня 2023 року в нашому закладі було організовано інклюзивне навчання для дітей з ООП з груп «Сказка», «Дивоцвіт», «Калинка», відповідно до таких нормативно-правових документів:
- Конституції України;
- Законів України "Про освіту", "Про дошкільну освіту";
- Відповідно до статті 20 Закону України «Про освіту», пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630 (із змінами) ;
- наказом Міністерства освіти і науки України № 609 від 08.06.2018 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти», та з метою створення оптимальних умов для виховання дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням їх індивідуальних потреб та можливостей, забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
- листа МОН України від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»,
- аркуша МОНУ «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році» від 31.08.2023 №1/13094-23;
- наказом закладу від № «Про організацію інклюзивного навчання в закладі».
Наш заклад готовий будь-якої години прийняти дитину з ООП та створити максимально сприятливу среду для її навчання та розвитку потенціалу.
ПОХВАЛИЛИ:
1.Опрацювати нормативно-правові акти щодо організації інклюзивного навчання у 2023/2024 н.р.
До 01.10.2023р.
2. Використовувати нормативно-правові акти під час впровадження інклюзивного навчання.
2023/2024 р.н.
2.СЛУХАЛИ:
Герасимчук О.В., завідуючу ДНЗ, яка ознайомила присутніх з проектом Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка була розроблена робочою групою та розміщена для ознайомлення та доповнення на спільному сайті закладу. Працівники ознайомилися із проектом Положення, доповнень та змін не внесли. Завідуюча запропонувала схвалити Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
ПОХВАЛИЛИ:
1. Одобрити та затвердити Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
19.09.2023 нар.
3.СЛУХАЛИ:
Голованенко Н.С., вихователя-методиста ДНЗ, яка повідомила, що завідуюча ДНЗ – Герасимчук О.В., наказом закладу затвердила склад команди
психолого-педагогічного супроводження дитини з особливими освітніми потребами та запропонувала розподілити функціональні обов'язки між членами команди:
- голова – Оксана ГЕРАСИМЧУК
- секретар – Наталія ГОЛОВАНЕНКО
- Члени команди :
Старша медсестра Марина ГРИГОРОВА
Вчитель-логопед Анастасія МУЗИЧЕНКО
Вчитель-логопед Вікторія ПУПОВА
Практичний психолог Марина МАКАРЧУК
Помічники вихователів : Марина АПЕЧУК
Вікторія ПУПОВА
Тетяна ШКУРУПІЙ
Вихователі:
Юлія БЕРЕЗАНСЬКА
Марина ПАРХОМЕНКО
Тетяна КАНУБРІКОВА
Людмила КУХАР
Тамара БАЛАШОВА
В їх учитель-методист звернула увагу, що засідання команди психолого-педагогічного супроводу проводяться не менше трьох разів на рік та відповідно до плану
№ засідання
|
Зміст роботи
|
Відповідальні
|
Вересень
|
1. Про нормативно-правові акти, що регулюють питання інклюзивного освіти в Україні.
2. Про схвалення Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
3. Про розподіл функціональних обов'язків між членами команди психолого-педагогічного супроводження дитини з особливими освітніми потребами та затвердження плану роботи команди на 2023/2024 навчальний рік.
4. Про обговорення та схвалення індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами на 2023/2024 навчальний рік.
|
Команда супроводу
|
Грудень
|
1. Про результати моніторингу результатів навчання діяльності дитини з ООП
2. Про ефективність індивідуальної програми розвитку та внесення коректив та доповнень.
3. Про результати проведених індивідуальних зайняття та розвивально-корекційної роботи із дитиною з ООП.
|
Команда супроводу
|
Травень
|
1. Про аналіз досягнень розвитку дитини з ООП.
2. Про результати виконання індивідуальної програми розвитку дитини з ООП.
3. Про результати корекційно-розвиткової роботи.
4. Про підсумки роботи команди психолого-педагогічного супроводу наприкінці навчального року.
|
Команда супроводу
|
ПОХВАЛИЛИ:
1. Одобрити обов'язки команди психолого-педагогічного супроводження дитини з особливими освітніми потребами.
2. Назначити вихователя-методиста відповідальною за впровадження інклюзивного навчання у ДНЗ.
3. Назначити вчителя-логопеда, відповідальною за підготовку документів із інклюзивного навчання.
4. Затвердити план роботи команди психолого-педагогічного супроводу на 2023/2024 р.н.
5. Надавати підтримку, рекомендації вихователям, батькам під час впровадження інклюзивного навчання.
Постійно
4. СЛУХАЛИ:
Канубрікову Т.П., вихователя старшої групи «Дивоцвіт», ассистента вихователя Пупову В.С., які повідомили, що протягом перших трьох тижнів проводилось спостереження за діяльністю дітей з ООП та наголосили, що робочою групою, відповідно до висновку ІРЦ та визначеного ІРЦ рівнів підтримки, були розроблені індивідуальні програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами та ознайомили присутніх з результатами спостережень за виконанням завдань та запропонували одобрити індивідуальні програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами та адаптувати навчальну програму «Українське дошкілля» для всіх дітей з ООП.
Доповнили свої виступи згідно з останніми спостереженнями вихователі старшої групи «Калинка» Балашова Т.О., та асистент вихователя Апечук М.Ю., що ознайомили всіх присутніх з даними характеристик дітей з ООП у даній групі. Також звернули увагу присутніх на створення ІПР, що підлягає адаптації та модифікації для дітей з ООП.
Приєдналися до виступу вихователь молодшої групи «Сказка» - Пархоменко М.П., та асистент вихователя Шкурупій Т.А., які охарактеризували дані спостереження за новоприбулими дітьми з ООП та створеними для них ІПР, які максимально доповнюватимуть цілями для їх повного включення до освітній процес ДНЗ.
ВИСТУПИЛИ:
Макарчук М.В., практичний психолог, яка повідомила що відповідно до результатів діагностики готовності дитини до навчальної діяльності розроблений план зайняти практичного психолога з цим дитиною.
Батьки дітей з ООП, які розповідали про особливості психофізичного розвитку, інтереси, нахили, вподобання дітей та ділилися своїми побажаннями щодо навчання протягом наступного року.
ПОХВАЛИЛИ:
1. Одобрити індивідуальні програми розвитку дітей з особливими освітніми потребами на 2023/2024 навчальний рік.
2. Всім вихователям груп з інклюзивною формою навчання адаптувати освітню програму «Українське дошкілля» для навчання дітей з ОВП протягом навчального року.
З 19.09.2023 р.
За –____чоловік
Утрималося – 0 чоловік
Проти – 0 чоловік
Головуючий: ________________ Оксана ГЕРАСИМЧУК
Секретар : ________________ Наталія ГОЛОВАНЕНКО
ІНКЛЮЗІЯ В ДІЇ:
Впровадження інклюзивного освіти - процес складний та довготривалий. Велику вдячність можна тільки висловлювати всім педагогам, які беруться за цю непросту, відповідальну і надважливу справу, аби кожний дитина мала можливість розвиватися, навчатися і соціалізуватися.
Головні завдання інклюзивного навчання у ДНЗ
Інклюзивне (інтегроване) навчання у дошкільних навчальних закладах вимагає створення спеціальних умов з метою забезпечення виконання корекційно-розвиткового та навчально-виховного процесів дітей з особливими потребами.
Інклюзивне (інтегроване) навчання та виховання може бути запроваджено для наступних категорій дітей:
· з вадами інтелектуального розвитку,
· із затримкою психічного розвитку,
· з тяжкими вадами мовлення,
· З порушеннями зору,
· З порушеннями слуху,
· з порушеннями функцій опорно-рухового апарату,
· з емоційно-вольовими порушеннями та аутичним спектром.
Головною метою інклюзивного (інтегрованого) навчання є реалізація права дітей з особливостями психофізичного розвитку на отримання освіти у відповідності з їх можливостями та здібностями за місцем проживання, їх соціальна адаптація та інтеграція до суспільства, підвищення ролі сім'ї у вихованні та розвитку дитини.
Головними завданнями інклюзивного (інтегрованого) навчання та виховання дітей у дошкільних навчальних закладах є:
1. Забезпечення обов'язкової дошкільної освіти дітей старшого дошкільного віку (Закон України "Про дошкільну освіту" (2628-14), Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 49, ст. 259) та Закон України від 06.07.2010 № 2442-VI Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу) у відповідності з програмовими вимогами до навчання дошкільників з вадами психофізичного розвитку.
2. Розвиток потенційних можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку у спільній діяльності із здоровими однолітками.
3. Організація психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями розвитку в дошкільних навчальних закладах.
4. Реалізація корекційно-розвиткового навчання, спрямованого на виправлення або послаблення наявних у дітей фізичних та (або) психічних порушень, які заважають їх успішному навчанню та розвитку.
5. Створення адаптивно-освітнього простору, який задовольнить освітні потреби дитини з особливостями психофізичного розвитку.
6. Формування життєво-важливого досвіду та цілеспрямованого розвитку когнітивних, мовленнєвих, моторних, соціальних функцій у дітей, які дозволять знизити залежність дитини від сторонньої допомоги та підвищити соціальну адаптацію.
7. Формування в суспільстві позитивного ставлення до дітей з особливостями психофізичного розвитку, створення психологічно комфортної середовища в освітній установі.
8. Попередження виникнення та подолання (за наявністю) вторинні, третинні порушення фізичного та (або) психічного розвитку у дітей з особливими потребами.
9. Надання консультативної допомоги сім'ям, які виховують дітей з особливостями психофізичного розвитку, залучення законних представників до процесу навчання та виховання дитини, формування у них адекватного відношення до особливостей її розвитку, напрацювання оптимальних варіантів сімейного виховання.
Організація освітнього процесу в умовах інклюзивного (інтегрованого) навчання та виховання обумовлює створення у дошкільних навчальних закладах наступних спеціальних умов:
1.Створення корекційно-розвиткового, предметно-просторового та соціального середовища з метою стимулювання емоційного, сенсорного, моторного та когнітивного розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку у відповідності до їх потреб.
2.Створення оптимального навчального середовища, відповідно до можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку, що досягається забезпеченням дошкільних навчальних закладів відповідними навчально-розвитковими виданнями, іграшками, іграми, комп'ютерною технікою, аудіо-відео апаратурою, індивідуальними засобами навчання, необхідними дидактичними.
3.Організація соціальної взаємодії між здоровими дітьми та дітьми з особливостями психофізичного розвитку, спрямованої на гармонізацію дитячих взаємовідносин.
4.Надання корекційно-педагогічної допомоги дітям з особливостями психофізичного розвитку, направленої на виправлення або подолання фізичних та (або) психічних порушень.
5.Створення позитивної мотивації сліпих дітей до навчання на основі рельєфно-крапкової системи Брайля, навчання слабозорих з використанням рельєфних малюнків, навчальних посібників, виданих збільшеним шрифтом, з використанням тифлотехнічних засобів та спеціального обладнання.
6. Навчання глухих та слабочуючих дітей з використанням звукопідсилюючої апаратури та технічних засобів, які забезпечують передачу навчального матеріалу на візуальній основі.
7.Створення безбар'єрної середовища для навчання дітей із порушеннями психофізичного розвитку.
8.Наявність кабінету вчителя-дефектолога з належним змістовим наповненням.
Відкриття у ДНЗ групи з інклюзивною формою навчання та виховання відбувається за заявою батьків (законних представників) на основі висновку ПМПК. Рішення про утворення груп з інклюзивним навчанням приймається керівником дошкільного навчального закладу з урахуванням освітніх запитів населення.
В силу того, що на даний момент в Україні відсутня нормативно-правова база щодо інклюзивного навчання в ДНЗ, при відкритті груп з інклюзивною формою навчання рекомендуємо дотримуватися:
1. Наказ Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України від 04.11.2010 №1055. Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів.
2. Наказ Міністерства освіти і науки України № 128 від 20.02.2002 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовольчого дня всіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів в загальноосвітніх навчальних закладах» ( Зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 від 09.10.2002 ).
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011р. №629 Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, основними завданнями якої є забезпечення конституційних прав та державних гарантій щодо доступності та безоплатності закладів різних типів та форм власності; створення умов для обов'язкового отримання дошкільної освіти дітьми п'ятирічного віку…
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. №872 Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах.
Учасниками навчально-виховного процесу є педагогічні працівники (вчителі-дефектологи, вихователі, практичні психологи, музичні керівники, реабілітологи), помічники вихователя та інші працівники дошкільного навчального закладу, діти та їх законні представники.
В основі співпраці учасників навчального процесу покладено принципи демократизації та гуманізації навчання та виховання. Педагогічні працівники дошкільного навчального закладу повинні мати відповідну професійно-педагогічну підготовку. Діяльність помічників вихователів та інших співробітників закладу має бути спрямована на надання допомоги в організації корекційно-розвиткового та навчально-виховного процесів.
В рамках виконання функціональних обов'язків вчитель-дефектолог (логопед):
сприяє створенню в навчальному закладі корекційно-розвиткового середовища для дітей з особливостями психофізичного розвитку, шляхом організації якісної взаємодії в роботі педагогічних працівників (вихователя, практичного психолога, музичного керівника тощо), інших співробітників закладу та законних представників дітей з метою максимально можливої соціалізації дітей з особливостями психофізичного розвитку;
організовує та змістовно наповнює процес навчально-виховної роботи та корекції індивідуальних порушень розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку;
проводити заняття з вихованцями групи інклюзивного (інтегрованого) навчання, у яких є особливості психофізичного розвитку за спеціальною корекційно-розвитковою програмою;
створює атмосферу емоційного комфорту з метою збереження психічного та фізичного здоров'я дітей;
консультує педагогічних працівників з питань індивідуалізації процесу навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку тощо.
В рамках виконання функціональних обов'язків вихователь групи з інклюзивним (інтегрованим) навчанням та вихованням:
організовує навчально-виховний процес з урахуванням особливостей розвитку дітей з порушенням психофізичного розвитку;
погоджує навчальну діяльність щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку з учителем-дефектологом;
дотримується професійної етики, не розповсюджує відомості, отримані під час діагностичної, консультативної роботи;
створює атмосферу емоційного комфорту в групі з метою збереження фізичного, психічного здоров'я дітей тощо.
В рамках виконання функціональних обов'язків практичний психолог:
виконує психологічне обстеження дітей з особливостями психофізичного розвитку з метою виявлення їх соціального, когнітивного та психічного розвитку;
попереджує виникнення дезадаптації дітей з особливостями психофізичного розвитку;
проводити роботу з гармонізації міжособистісних відносин дітей з особливостями психофізичного розвитку та їх звичайними однолітками;
розробляє конкретні рекомендації педагогічним працівникам, законним представникам щодо надання допомоги з питань розвитку, навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку;
проводити розвиткові заняття з дітьми з особливостями психофізичного розвитку, та, за необхідністю, з дітьми всієї групи;
проводити роботу з формування навичок соціальної взаємодії тощо.
На сучасному етапі впровадження інклюзивного навчання необхідно використовувати досвід інтегративного навчання, який ми отримали станом на сьогоднішній день, досвід спеціальних (компенсуючих) та комбінованого типу дошкільних навчальних закладів, медико-реабілітаційних центрів, будинків дитини тощо, оскільки у вищезазначених установах є кваліфіковані спеціалісти, створені спеціальні умови, напрацьовано методики, що враховують особливості розвитку дітей. Вищезазначені заклади слід розглядати як ресурсні центри.
Впровадження інклюзивної форми навчання та виховання у дошкільних навчальних закладах - це крок назустріч дитині, це нові підходи до навчання не лише дітей з особливостями психофізичного розвитку, а й представників різних етнічних груп, статі, віку, приналежності до тієї чи іншої соціальної групи. Слід зазначити, що не дитина повинна підлаштовуватися під загальну систему навчання і виховання, а сама система повинна бути спрямована з урахуванням потреб кожної окремої дитини. Саме за такого підходу у навчально-виховному процесі переваги отримують всі, а не лише окремі групи.Сучасний етап розвитку спеціальної педагогіки та психології характеризується пошуком нових шляхів соціальної адаптації дітей з психічними та фізичними проблемами. Значних успіхів у соціалізації дитини з особливими освітніми потребами може бути досягнуто лише за активної участі в цьому процесі сім'ї, та в першу чергу батьків. У зв'язку з цим, проблема сім'ї дитини з відхиленнями у розвитку є однією з найактуальніших. У Концепції сімейного та родинного виховання наголошується на тому, що «сучасна сім'я має стати головним звеном у вихованні дитини, забезпечити їй належні матеріальні та педагогічні умови для фізичного, морального та духовного розвитку, адже побудувати повноцінну національну школу без активної участі й підтримки сім'ї неможливо. В останні роки, зважаючи на впровадження інклюзивного навчання, що передбачає залучення батьків, як активних учасників навчально-виховного процесу, у теорії та практиці педагогічної науки виникла необхідність активного вивчення сім'ї, яка виховує дитину з особливими потребами. Саме з власної сім'ї дитина виносить у дорослої життя перші уявлення про морально-людські цінності, норми поведінки, характер взаємовідносин між людьми. У сім'ї діти не лише наслідують близьких, орієнтуються на їх соціальні та моральні настанови. Тому психологічна зрілість батьків, їх ідеали, досвід соціального спілкування найчастіше мають вирішальне значення у розвитку дитини. Сім'я – це мікросоціум, у якому формуються моральні якості дитини, її відношення до людей, уявлення про характер міжособистісних взаємин. І цей факт не можна упускати як у діагностичній, так і в подальшій корекційній роботі із дитиною з проблемами у розвитку . Сім'я дитини з відхиленнями у розвитку є її першим соціалізуючим інститутом. Процес дорослішання дітей такої категорії проходитиме з великими труднощами та в дещо сповільненому темпі, його також можна розділити на етапи: І етап соціалізації – входження дитини до соціуму . Першою сходинкою є адаптація її до сім'ї. Успішність цього процесу залежить від того, наскільки адекватно члени батьківщини реагують на проблеми дитини та допомагають у їх подоланні. Виникаючі труднощі – результат неправильної позиції батьків та інших членів сім'ї. ІІ етап соціалізації – це перебування дитини в навчальному закладі . Важливу роль має відіграти такт педагогів, уваження до дитини з особливими освітніми потребами. Налаштування дитини на перебування у закладі, на важливість нових змін у її житті виконують члени батьківщини. ІІІ етап соціалізації – адаптація дитини та її сім'ї в суспільстві (пошук інших сімей з подібними проблемами, встановлення контактів, пошук своєї ”соціальної ніші“) . Однак роботу з сім'ями дітей з особливими потребами неможливо чітко організувати без всебічного вивчення проблем сім'ї, родинно-дитячих відносин. Сім'ї, в яких виховуються діти з відхиленнями у розвитку живуть під вантажем численних проблем, не кожен батько чи мати виявляються здатними прийняти недугу дитини, адекватно реагувати на постійно виникаючі проблеми. Відомо, що пролонгована психотравмуюча ситуація здійснює негативний вплив на психіку батьків та ускладнює їхнє відношення до дитини. Декого з батьків трагічність ситуації надламує. А власне особистісні якості батьків визначають можливості соціалізації дітей та адаптації до життя, тобто їхнє майбутнє. Важливою є наявність у батьків такої важливої якості як стресостійкість, саме вона потрібна для підтримки дитини. Відсутність цієї якості вказує на нездатність батьків здійснювати виховання та соціальний супровід власної дитини протягом усієї життя, взаємодіяти з фахівцями різного рівня чи наоборот, свідчити про схильність до аутизації по відношенню до дитини чи соціуму . Важливість праці з батьками підкреслюється і в українському законодавстві. Зокрема, Закон України «Про загальну середню освіту» засвідчує, що «батьки є учасниками навчально-виховного процесу» і мають право: - вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей; - приймати рішення щодо участі в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу; - обирати і бути обраним до органів громадського самоуправління загальноосвітніх навчальних закладів; - звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання та виховання дітей; - захищати законні інтереси дітей. Проте батьки, як і будь-яке зв'язок, що стосується інклюзії, потребують відповідної підтримки і допомоги, що безумовно, підвищити в цьому їхню роль. подальшого використання цих навичок у відстоюванні права дитини на рівний доступ до якісної освіти, забезпечення економічної та соціальної незалежності дітей у майбутньому . Батьків дітей з особливими потребами необхідно: 1. Навчити краще розуміти внутрішній стан дітей та стати компетентними захисниками їх прав та інтересів. 2. Оцінити потреби та забезпечити надання освітніх, соціальних та інших послуг сім'ям дітей з особливими потребами. 3. Забезпечити інформаційною підтримкою для задоволення їх професійного зростання у відстоюванні прав та інтересів дітей з особливими потребами. 4. Побудувати до розвитку активної громадянської позиції, сприяти створенню батьківських організацій. Основною метою роботи з сім'ями, які виховують дитину з вадами психофізичного розвитку, є надання батькам кваліфікованої допомоги. Працюючи з батьками, педагоги ставлять перед собою такі завдання: · допомогти сформувати адекватні взаємовідносини між батьками, іншими членами сім'ї та дитиною з вадами психофізичного розвитку; допомогти дорослим створити комфортну для такої дитини сімейну атмосферу; · розширити інформованість батьків про потенційні можливості дитини, її перспективи в різних аспектах життя; · створити умови для активної участі батьків у вихованні та навчанні дитини; · навчити батьків прийомам організації навчальної діяльності дитини; · підвищити рівень психічного здоров'я самих батьків . Робота з сім'ями має будуватися на таких принципах: · партнерство з батьками – педагог сприймає батьків не як об'єкт свого впливу, а як рівноправних партнерів у вихованні дитини, проведенні з нею корекційної роботи. Завдяки цьому принципу долаються дистанція між учасниками освітнього процесу та недовіра, яка часто виникає у батьків до спеціалістів, вони починають прагнути підтримки, допомоги вчителя-дефектолога, прислухаються до нього, виконують його поради; · комплексний підхід до організації корекційно-педагогічного процесу – у роботі із сім'ями мають брати участь різні спеціалісти навчального закладу: учитель-дефектолог, учитель-логопед, практичний психолог, соціальний педагог, лікар. За необхідності слід залучати спеціалістів психолого-медико-педагогічної консультації (ПМПК), дитячої поліклініки. Саме комплексний підхід забезпечує подолання різних проблем, що виникають у сім'ях, і дає змогу надати дитині та її батькам різнобічну допомогу ; · єдність діагностики та корекції – спеціалісти навчального закладу мають продовжити обстеження дитини, розпочате у ПМПК, визначити шляхи корекційної роботи з дитиною, скласти індивідуальну програму розвитку дитини із визначенням місця сім'ї в цьому процесі; спеціалісти мають вивчати батьківщину в цілому, коригуючи ставлення до дитини; · позитивна характеристика дитини – передусім слід концентрувати увагу батьків на позитивних, збережених якостях їхньої дитини, перспективних можливостях її розвитку, лише після цього говорити про вади та труднощі. Це допомагає підтримати віру батьків у розвиток дитини, спонукає їх організовувати навчальну діяльність, формувати адекватні стосунки з дитиною; · урахування стану, думки, досвіду батьків – під час вибору змісту, форм та методів роботи з сім'ями педагог враховує: здоров'я батьків, їхній психологічний стан, їх можливості, моральні установки, досвід, ставлення до проблем дитини; сімейні стосунки; уміння членів сім'ї розв'язувати проблеми; соціальні зв'язки; приналежність до певного соціального класу; · повага до батька та матері – у стосунках з батьками має домінувати повага, розуміння їх турбот. Це виявляється у формах звернення до батьків, у висловлюванні прохань і порад, у довірливому тоні розмови, у неприпустимості настанов і дорікань на адресу батьків, у збереженні відомих педагогові сімейних таємниць . Однією з важливих умов успішної співпраці із сім'ями є їх вивчення. Спеціалістам навчальних закладів необхідно знати інформацію про: · Склад сім; · соціальний статус сім'ї; · культурний та освітній рівень батьків; · стан дитини у сім'ї; · відносини батьків зі спеціалістами навчального закладу та батьками інших дітей класу; · педагогічну компетентність батьків у вихованні дитини з вадами психофізичного розвитку; · готовність батьків співпрацювати зі спеціалістами навчального закладу та їх безпосередню практичну участь у процесі корекційної роботи. Метою вивчення сім'ї має бути встановлення рівня педагогічної роботи з дитиною . Можна виділити такі напрямки у роботі із сім'ями: · залучення батьків до корекційно-виховного процесу – переконання батьків, що їх дитина потребує спеціальної допомоги, додаткової уваги, особливого підходу; формування віри, що лише за допомогою батьківщини вона зможе подолати труднощі у психофізичному розвитку; · формування задоволеності батьків процесом розвитку дитини – показ досягнень у розвитку дитини, навіть мінімальних; · розкриття перед батьками творчих підходів до навчання та виховання дитини – формування певних дефектологічних знань та вмінь; навчання батьків корекційним прийомам роботи з дитиною вдома. Форми та зміст роботи з батьками визначають диференційовано – залежно від ступеня готовності батьків до співпраці. Індивідуальне консультування має велике значення для роботи з батьками, оскільки дає змогу реалізувати диференційований підхід. · повідомлення про результати психолого-педагогічного обстеження дитини, особливості її розвитку, розкриття її сильних та слабких сторін – на початку навчального року; · показ прийомів корекційної роботи з дитиною; · інформування про успіхи дитини та ті проблеми, на які потрібно звернути увагу вдома; · інформування батьків про різні аспекти розвитку та навчання дитини. Одним із завдань індивідуального консультування є навчання батьків способам співпраці з дитиною (ігри, читання, спілкування), не буде ефективною, якщо в ній не братимуть участь члени сім'ї . Групові форми роботи з батьками дітей з вадами психофізичного розвитку зазвичай проводять у спеціальних групах. До таких групових форм роботи відносять: · Дні відкритих дверей; · Анкетування; · батьківські збори; · тематичні консультації; · інформаційно-методичні виставки; · відкриті заняття; · спільний перегляд відеоматеріалів з певної проблеми. Роботу з батьками дітей з особливими потребами потрібно вибудовувати поетапно і розпочинати не з традиційних батьківських зборів, а з дня відкритих дверей. Адже навіть якщо батьки знають про те, що в навчальному закладі є учитель-логопед, учитель-дефектолог, соціальний педагог, практичний психолог, вони не завжди уявляють, чим займаються ці спеціалісти. У день відкритих дверей, який необхідно проводити в травні після комплектування класів ПМПК, батьки зможуть відвідати не тільки класні кімнати, а й медичний кабінет, де їх ознайомлювати з програмою корекції та оздоровлення дітей, спортивний зал, кабінети вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, практичного психолога, соціального педагога. Кожен фахівець коротко ознайомлює батьків зі своїми завданнями у комплексній роботі з дітьми, із роллю сім'ї в цьому процесі . Важливою груповою формою роботи є батьківські збори. Протягом року необхідно проводити кілька (від трьох до п'яти) батьківських зборів, тематику яких планують залежно від клінічного діагнозу та віку дітей. Перші збори варто провести на початку навчального року. Спеціалісти у доступній формі мають пояснити сутність напрямків корекційної роботи, ознайомити з популярною літературою з корекційної педагогіки та психології. Спеціалісти також мають ознайомити батьків із цілями та завданнями різних зайнять (логопедичних, психологічних, зайнятися з учителем-дефектологом), методами роботи з дітьми, проінформувати про особливості поведінки дитини, які можуть супроводжувати корекційну роботу. Спеціалісти мають намагатися зруйнувати ілюзію, досить поширену серед батьків, про можливість магічного, «чарівного» розв'язання всіх проблем розвитку та навчання дитини лише внаслідок відвідування нею корекційних зайнять. Необхідно сформувати адекватні очікування батьків щодо результатів навчання, наголосити, що які б значні позитивні зміни у розвитку не відбувалися на заняттях зі спеціалістами, вони стануть значущими для дитини лише за умови їх перенесення в реальну життєву ситуацію. Жодна позитивна динаміка в процесі корекційного впливу не досягне запланованого ефекту, якщо зміни у психічному розвитку не будуть знати розуміння, відгуку, оцінки батьків, якщо значущі, авторитетні, улюблені близькі дорослі не будуть побачити дійсного сенсу цих змін. Отже, завданням перших зборів є не лише початковий «лікнеп» з корекційної педагогіки, а й формування бажання батьків співпрацювати зі спеціалістами. Другі батьківські збори проводять у кінці вересня за наслідками розгорнутого обстеження дітей спеціалістами навчального закладу – учителем-дефектологом, учителем-логопедом, практичним психологом. На цих зборах батьки дізнаються про знання, уміння своїх дітей з різних видів діяльності, а також ознайомлюються з вимогами програми загальноосвітнього закладу. На цих зборах спеціалісти надають рекомендації з організації щоденних зайняти вдома. Треті батьківські збори проводять у грудні – січні, коли батьків ознайомлюють з підсумками навчання та корекційної роботи з дітьми за півріччя. Ці збори можуть мати форму ділової гри, круглого столу, батьківської вітальні тощо. Четверті батьківські збори проводяться у травні за підсумками корекційного навчання. На них батьки отримують рекомендації щодо закріплення у літній період набутих протягом навчального року навичок . |
|
Відповідальність батьків щодо навчання дитини з особливими освітніми потребамиВідповідно до чинного законодавства, батьки (або особи, які їх замінюють) є відповідальними за освіту дитини. Так, у Сімейному кодексі України (ст. 150, п.2) зазначається, що батьки зобов'язані «піклуватися про здоров'я дитини, її фізичне, духовне та моральне розвиток» та «забезпечити здобуття дитиною повного загального середнього освіти, готувати її до самостійного життя» (ст. 150, п.3). У Законі України «Про освіту» зазначено про відповідальність батьків за отримання дітьми дошкільної освіти (ст. 11 п.3, ст. 55 пп.2, 4), а також про те, що батьки зобов'язані сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання, піклуватися про фізичне та психічне здоров'я дитини, створювати належні умови для розвитку їх природних задатків, нахилів та здібностей (ЗУ «Про дошкільну освіту» ст. 8, п. 3; ст. 36 п.2). Закон України «Про дошкільну освіту», передбачає, що батьки несуть відповідальність перед громадськістю та державою за здобуття дітьми дошкільної освіти (ст. 9 п.4), за розвиток, виховання та навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров'я, людської гідності (ст.8 п.3). Закон також застерігає, що «відвідування дитиною закладу дошкільного освіти не звільняє сім'ю від обов'язку виховувати, розвивати та навчати її у родинному колі» (ст.8 п.2). Закон України «Про загальну середню освіту» також говорить про відповідальність батьків – у здобуванні дитиною загальної середньої освіти відповідно до стандартів (ст.6 п.5, ст. 29 п.2). Разом з декларацією обов'язків батьків щодо освіти та розвитку дітей у законодавстві вказується на гарантії держави щодо забезпечення права дитини на належне батьківське виховання, яке забезпечується системою державного контролю, що встановлена законом. У разі виявлення фахівцями закладу дошкільного освіти або закладу загального середнього освіти у дитини труднощів у засвоєнні Базового компонента дошкільного освіти, або стандарту загального середнього освіти, вони зобов'язані повідомити про це батьків, оскільки в разі навчання дитини у закладі освіти, його фахівці розділяють з батьками відповідальність за дотримування рівня якості освіти (ЗУ «Про дошкільну освіту», ст.8 п.4, ЗУ «Про загальну середню освіту, ст.33 п.1). Для визначення статусу дитини, яка має труднощі у засвоєнні програми, як дитини з особливими освітніми потребами, а також для організації психолого-педагогічної та кореційно-розвиткової допомоги та побудови її подальшого освітнього маршруту в умовах інклюзивного навчання за Законом України «Про освіту» звернутися до Інклюзивного ресурсного центру для отримання комплексної оцінки розвитку дитини та визначення її статусу (ЗУ «Про освіту», ст.20, п.4, Положення про ІРЦ). Таким чином, законодавчо забезпечено захист права дитини з особливими освітніми потребами на освіту. Проте не поодинокі випадки, коли батьки відмовляються проходити комплексну оцінку розвитку дитини в умовах Інклюзивного ресурсного центру. Потрібно зазначити, що Законом України «Про охорону дитинства»,дитина має право на достатній життєвий рівень (ст. 8), і батьки несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини, відповідно до законів України. Якщо батьки ухиляються від виконання своїх обов'язків (в даному випадку – обов'язків щодо забезпечення дитини дошкільною та загальною середньою освітою, та їх перешкоджання вивченню причин відставання та відмова звертатися за комплексною оцінкою розвитку дитини в ІРЦ, що призводить до того, що дитина не може отримати повноцінну освіту) це надає дитині статусу «дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах» (ст. 1 абз. І цей статус тягне за собою проведення низки заходів (соціальне інспектування, соціальна профілактика, згідно із Законом України «Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю», ст.1, а також Закону України «Про охорону детства», ст.4 – про встановлення відповідності юридичних та фізичних осіб (посадових осіб та громадян) за порушення прав та законних інтересів дитини, заподіяння їй вреду.) Згідно зі ст. 35. ЗУ «Про охорону детства», особи, винні у порушення вимог законодавства про охорону детства, несуть цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законів України. Таким чином, відмова батьків дитини, яка, за оцінкою фахівців ЗДО, відстає у розвитку, не виконує вимоги життєві обставини. Їх бездіяльність порушує права дитини на освіту, достатній життєвий рівень, а також призводить до того, що заклад освіти може звернутися до служби у справах дітей за допомогою для захисту прав дитини.відмова батьків дитини, яка, за оцінкою фахівців ЗДО, відстає у розвитку, не виконує вимоги Базового компонента дошкільної освіти та потребує психолого-педагогічної та корекційно-розвивальної допомоги, звернутися до ІРЦ за комплексною оцінкою розвитку дитини, вони створюють для дитини складні життєві обставини. Їх бездіяльність порушує права дитини на освіту, достатній життєвий рівень, а також призводить до того, що заклад освіти може звернутися до служби у справах дітей за допомогою для захисту прав дитини.відмова батьків дитини, яка, за оцінкою фахівців ЗДО, відстає у розвитку, не виконує вимоги Базового компонента дошкільної освіти та потребує психолого-педагогічної та корекційно-розвивальної допомоги, звернутися до ІРЦ за комплексною оцінкою розвитку дитини, вони створюють для дитини складні життєві обставини. Їх бездіяльність порушує права дитини на освіту, достатній життєвий рівень, а також призводить до того, що заклад освіти може звернутися до служби у справах дітей за допомогою для захисту прав дитини.
Посилання на закони України Сімейний кодекс України
(Документ 2947-14, чинний, поточна редакція від 20.01.2018)
Стаття 150. Обов'язки батьків щодо виховання та розвитку дитини
1. Батьки зобов'язані виховувати дитину в духу поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім'ї та батьківщини, свого народу, своєї Батьківщини.
2. Батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я дитини, її фізичне, духовне та моральне розвиток.
3. Батьки зобов'язані забезпечити здобуття дитиною повного загального середнього освіти, готувати її до самостійної життя.
4. Батьки зобов'язані поважати дитину.
5. Передача дитини на виховання іншим особам не звільняє батьків від обов'язку батьківського піклування щодо неї.
6. Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини.
7. Забороняються фізичні наказання дитини батьками, а також застосування ними інших видів наказань, які принижують людську гідність дитини.
Стаття 152. Забезпечення права дитини на належне батьківське виховання
1. Право дитини на належне батьківське виховання забезпечується системою державного контролю, що встановлена законом.
2. Дитина має право противитися неналежному виконанню батьками своїх обов'язків щодо неї. 3. Дитина має право звернутися за захистом своїх прав та інтересів до органу опіки та піклування, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та громадських організацій.
4. Дитина має право звернутися за захистом своїх прав та інтересів безпосередньо до суду, якщо вона досягла чотирнадцяти років.
Закон України «Про освіту» (Документ 2145-19, чинний, поточна редакція від 05.09.2017)
Стаття 11
1. Метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних та творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок.
2. Діти старшого дошкільного віку обов'язково охоплюються дошкільною освітою відповідно до стандарту дошкільного освіти.
3. Відповідальність за здобуття дітьми дошкільного освіти несуть батьки.
4. Батьки самостійно обирають способи та форми, якими забезпечують реалізацію права дітей на дошкільне освіту.
Стаття 12. Повна загальна середня освіта
2. Повне загальне середнє освіта в Україні є обов'язковим і здобувається в інституційних або індивідуальних формах, визначених законодавством, як правило, у закладах освіти.
Стаття 20. Інклюзивне навчання
1. Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи та класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов'язковому порядку. 2. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами та класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їх індивідуальних потреб та можливостей.
3. Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку та сенсорними порушеннями забезпечуються в закладах освіти допоміжними засобами для навчання.
4. Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти та науки. Психолого-педагогічні послуги - це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров'я, соціальної захисту, фахівцями інклюзивноресурсного центру. Корекційно-розвиткові послуги (допомога) - це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами в процесі навчання, спрямованих на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційновольової сфери та мовлення.
5. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічний супровід - це комплексна система заходів щодо організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
6. Будівлі, споруди та приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами та стандартами.
7. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
Стаття 55. Права та обов'язки батьків здобувачів освіти
3. Батьки здобувачів освіти зобов'язані: абз.
1 виховувати у дітей уваження до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров'я, здоров'я оточуючих та довкілля; абз.2 сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання;
абз.3 поважати гідність, права, свободи та законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;
абз.4 дбати про фізичне та психічне здоров'я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
абз.5 формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних та релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
4. Держава надає батькам здобувачів освіти допомогу у виконанні ними своїх обов'язків, захищає права сім'ї. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають поважати право батьків виховувати своїх дітей відповідно до власних релігійних та філософських убеждень, а суб'єкти освітньої діяльності мають враховувати відповідні переконання під час організації та реалізації освітнього процесу, що не повинно порушувати права, свободи та законні інтереси інших учасників освітнього процесу.
5. Інші права та обов'язки батьків здобувачів освіти можуть встановлюватися законодавством, установчими документами закладу освіти та договором про надання освітніх послуг (за наявності).
Стаття 78. Фінансування системи освіти
9. Держава здійснює фінансування освіти осіб з особливими освітніми потребами за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів шляхом передачі визначеного для таких осіб обсягу коштів закладу освіти, який вибрала особа з особливими освітніми потребами та її батьками.
Закон України «Про дошкільну освіту» 2628-14, чинний, поточна редакція від 28.09.2017
Стаття 8. Роль сім'ї у дошкільній освіті
1. Сім'я зобов'язана сприяти здобуттю дитиною освіти в дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити дошкільне навчання у сім'ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільного освіти.
2. Відвідування дитиною закладу дошкільної освіти не звільняє сім'ю від обов'язку виховувати, розвивати та навчати її у родинному колі.
3. Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність перед громадськістю та державою за розвиток, виховання та навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров'я, людської гідності.
Стаття 9. Здобуття дошкільної освіти
2. Здобуття дошкільного освіти у закладах дошкільного освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності має забезпечити виконання вимог Базового компонента дошкільного освіти.
4. Відповідальність за здобуття дітьми дошкільного освіти покладається на їхніх батьків, а дітьми, позбавленими батьківського піклування, - на осіб, які їх замінюють, та на навчальні заклади, де вони утримуються.
Стаття 27. Учасники освітнього процесу абз.5 батьки чи особини, які їх замінюють
Стаття 33. Соціальний захист дітей дошкільного віку
1. Держава забезпечує соціальний захист, підтримку дітей дошкільного віку, особливо дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей.
Стаття 36. Права та обов'язки батьків або осіб, які їх замінюють
1. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право: абз.5 бути на громадських засадах ассистентом дитини з особливими освітніми потребами або визначити особу, яка виконуватиме обов'язки ассистента дитини
2. Батьки або особи, які їх замінюють, зобов'язані:
абз.2 забезпечувати умови для отримання дітьми старшого дошкільного віку дошкільного освіти за будь-якою формою;
абз.3 постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних задатків, нахилів та здібностей;
абз.4 поважати гідність дитини;
абз.5 виховувати у дитини працелюбність, поважне ставлення до старших за віком, державної мови, регіональних мов або мов меншин і рідної мови, до народних традицій та звичаїв.
Закон України «Про загальну середню освіту» Документ 651-14, чинний, редакція від 28.09.2017
Стаття 6. Здобуття повного загального середнього освіти
3. Здобуття повного загального середнього освіти в навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності має відповідати вимогам державних стандартів загального середнього освіти.
5. Відповідальність за здобуття повного загального середнього освіти дітьми покладається на їх батьків, а дітьми, позбавленими батьківського піклування, - на осіб, які їх замінюють, або навчальні заклади, де вони виховуються.
Стаття 29. Права та обов'язки батьків або осіб, які їх замінюють
1. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право: вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей; приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності закладу загального середнього освіти; обирати і бути обраними до органів громадського самоуправління закладів загального середнього освіти; звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання та виховання дітей; захищати законні інтереси дітей.
2. Батьки або особи, які їх замінюють, зобов'язані: забезпечувати умови для отримання дитиною повного загального середнього освіти за будь-якою формою навчання; постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей; поважати гідність дитини;
Закон України «Про охорону дитинства» Документ 2402-14, чинний, редакція від 20.01.2018
Стаття 1. Визначення термінів
Абз. 3. забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, спрямовані на задоволення особистих потреб дитини відповідно до її віку, статті, стану здоров'я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, батьківської, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити;
абз. 5. охорона детства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінної життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав; абз. 9. дитина, яка перебуває у складних життєвих обставинах, - дитина, яка потрапила в умови, що негативно впливають на її життя, стан здоров'я та розвиток у зв'язку з інвалідністю, тяжкою хворобою, безпритульністю, перебуванням у конфлікті із законом, залученням до найгірших форм дитячої праці, залежністю від психотропних речовин та інших видів залежності, жорстким поводженням, зокрема домашнім насильством, ухилянням батьків, осіб, які їх замінюють від виконання своїх обов'язків, обставинами стихійного лиха, техногенних аварій, катастроф, воєнних дій чи збройних конфліктів тощо, що встановлено за результатами оцінки потреб дитини;
абз. 12. дитина з інвалідністю - дитина зі стійким розладом функцій організму, спричиненим захворюванням, травмою або вродженими вадами умового чи фізичного розвитку, що зумовлюють обмеження її нормальної життєдіяльності та необхідність додаткової соціальної допомоги та захисту;
Стаття 4. Система заходів щодо охорони дитинства
абз.2 забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері світу, гідності, взаємоуваги, свободи та рівності;
абз.4 встановлення відповідності юридичних та фізичних осіб (посадових осіб та громадян) за порушення прав та законних інтересів дитини, заподіяння їй вреду.
Стаття 8. Право на достатній рівень життя
абз.2 Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини, відповідно до законів України.
Стаття 12. Права, обов'язки та відповідальність батьків за виховання та розвиток дитини Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за порушення прав та обмеження законних інтересів дитини на охорону здоров'я, фізичний та духовний розвиток, навчання, невиконання та ухилення від виконання батьківських обов'язків відповідно до закону.
Стаття 19. Право на освіту
абз 7. Для дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю з детства, які потребують опіки та стороннього догляду, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти та науки, за згодою батьків дітей або осіб, які їх замінюють, забезпечує навчання в загальноосвітніх та спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах
за відповідними навчальними програмами, в тому числі і в домашніх умовах.
абз. 8. Діти з інвалідністю та особи з інвалідністю з детства, які перебувають у реабілітаційних закладах, закладах та установах, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах трудових відносин, соціальної захисту населення, охорони здоров'я , органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сферах трудових відносин, охорони здоров'я, місцевих державних адміністрацій, мають право на здобуття освіти за індивідуальними навчальними програмами, які погоджуються з індивідуальними програмами реабілітації дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю з детства.
Стаття 23-1. Захист прав та інтересів дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах абз. 1. Усі дії щодо дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, спрямовуються на захист прав та інтересів дитини, усунення причин таких обставин та забезпечення безпечних умов її утримання та виховання, надання їй та її батькам комплексу необхідних послуг та соціальної допомоги.
абз. 2. Суб'єкти соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю в процесі своєї професійної діяльності здійснюють заходи з виявлення дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, надають їм комплекс послуг у межах повноважень, визначених законодавством, інформують інших суб'єктів, органи опіки та піклування у разі необхідності здійснення комплексних заходів щодо захисту прав та інтересів дитини та надання підтримки батькам чи притягнення їх до відповідальності. Суб'єкти соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю забезпечують ведення обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.
абз. 4. Уповноважені органи, що здійснюють соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю, зобов'язані у максимально короткий термін запропонувати сім'ї дитини комплекс послуг, спрямованих на мінімізацію чи повне подолання складних життєвих обставин, та сприяти поверненню дитини до батьків, інших законних представників.
Стаття 26. Захист прав дітей з інвалідністю та дітей з вадами розумового чи фізичного розвитку
абз. 1. Дискримінація дітей з інвалідністю та дітей з вадами розумового чи фізичного розвитку забороняється.
абз. 3. Дітям з інвалідністю та дітям з вадами розумового або фізичного розвитку надається безоплатна спеціалізована медична, дефектологічна та психологічна допомога та здійснюється безоплатне протезування у відповідних державних та комунальних закладах здравоохранения, надається можливість отримати базове, професійно-технічне та вище освіту, тому числі у домашніх умовах. Таким дітям гарантується безоплатне забезпечення засобами індивідуальної корекції.
Стаття 35. Відповідальність за порушення законодавства про охорону дитинства Особи, винні у порушенні вимог законодавства про охорону дитинства, несуть цивільно-правову, адміністративну чи кримінальну відповідальність відповідно до законів України.
Закон України «Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю», чинний, редакція від 20.01.2018
Стаття 1. Визначення термінів
абз.4 соціальне інспектування - система заходів, спрямованих на виявлення, здійснення аналізу, нагляду за умовами життєдіяльності сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах, моральним, фізичним та психічним станом дітей та молоді, оцінку їх потреб, контроль за дотриманням державних стандартів та нормативів у сфері соціальної роботи;
абз.6 соціальна профілактика - вид соціальної роботи, спрямованої на запобігання складним життєвим обставинам сімей, дітей та молоді,
аморальній, протиправній поведінці у сім'ях, серед дітей та молоді, виявлення будь-якого негативного впливу на життя та здоров'я дітей та молоді та запобігання такому впливу та поширенню соціально небезпечних хвороб серед дітей та молоді;
Стаття 3. Суб'єкти соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді та їх спеціалізовані формування; служби у справах дітей.
Відповідно до Закону України «Про освіту» - батьки дитини з особливими освітніми потребами є учасниками освітнього процесу.
Якщо педагогічні працівники змушені проводити засідання без батьків дитини з особливими освітніми потребами, необхідно письмово фіксувати, яких заходів було вжито для забезпечення їхньої присутності. Зокрема, рекомендується вести перелік телефонних; записувати час дзвінка, хто телефонував та з яким результатом; варто зберігати копії всіх листів та повідомлень, направлених батькам з приводу розроблення Індивідуальної програми розвитку, зі стислим описом відповідей. Якщо не вдається зв'язатися з батьками, або вони не відповідають на надіслані додому листи та повідомлення, ретельно занотовуйте дані про візити додому із зазначенням дати, часу, відповідальної особи та підсумків будь-яких розмов щодо майбутнього засідання.
У разі відмови батьків брати участь в освітньому процесі дитини з особливими освітніми потребами адміністрація може (і винна, згідно із Законом) повідомити соціальні служби про ухиляння батьків від своїх обов'язків.
Огляд підготовлено кандидатом психологічних наук, старшим науковим співробітником відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки НАПН України Компанець Н.М.
Немає коментарів:
Дописати коментар